« Media ei tarttunut Kemppisen tietoihin | Main | Kuihtuuko keltainen web? »

toukokuu 21, 2008

STT:kin heräsi

STT teki vihdoin keskiviikkona kaksi uutista Jukka Kemppisen blogimerkinnän tiimoilta. Tätä kirjoitettaessa Kaleva on julkaissut molemmat (1 ja 2) ja Iltalehti ja MTV3 toisen. Ilta-Sanomat ehti vilauttaa toista uutista hetken aikaa lukijoilleen, ennen kuin uutinen ilmeisesti poistettiin sivuilta. Tai ainakin tällaisen päätelmän voi tehdä siitä, että IS:n otsikko "Nettiaineisto syyttää ylilyönneistä Jokelassa" näkyy yhä Amppareissa, mutta otsikon klikkaaminen johtaa IS:n virhesivulle.

JSN-akseli jää näiden uutisten tiedoilla edelleen hieman hämäräksi. Ilmeisesti neuvostossa on tapahtunut jonkinlainen tietokatkos. Uutisen mukaan JSN:n puheenjohtaja Pekka Hyvärinen ei ollut Kemppisen nyt julkistamaa aineistoa aiemmin nähnytkään, vaikka aineiston kerääjien mukaan se toimitettiin JSN:ään jo viime vuonna. Juuri tällaisen aineiston puuttumisen takia JSN:ltä ei tullut Jokelaan liittyen yleistä kannanottoa.

En oikein ymmärrä Hyvärisen lausuntoa, jonka mukaan "JSN:n kannalta tapaus on jo vanhentunut". JSN:n perussopimuksessa sanotaan kyllä, että "...Neuvosto ja puheenjohtaja eivät ota käsiteltäväkseen ... ilman erityistä syytä asiaa, jonka julkaisemisesta on kulunut enemmän kuin kolme kuukautta", mutta eikö tässä nyt ole kysymys aika erityisestä syystä ja asiasta?

Juttu jatkunee parin viikon kuluttua, kun viime entryn kommenteissakin mainittu Tampereen yliopiston journalismin tutkimusyksikkö julkistaa tutkimuksensa.

EDIT
Asiasta muualla:

Havaintovihko: Hylkäsikö JSN Jokela-käsittelyn muotoseikkojen vuoksi?
Elämää radioasemalla: Jokela
Pintaa ja pinnan alta: Jokela, median etiikka ja paikallisuus
Viima: Seiska kiisti ja myönsi Jokela-syytökset

Posted by Kari at 21.05.08 20:31

Comments

Kenties Ilta-Sanomissa todettiin, että ei nyt millään nettisivuille mahdu enää tuota uutista, kun pitää olla tilaa isoille otsikoille kansanedustajan käynnistä kampaajalla ja siitä seuranneelle uudelle kampaukselle.

Aamulehti on myös julkaissut uudet Jokela-uutiset, kiinnostavasti niistä aiemmassa Seiskan päätoimittaja sanoo lehtensä toimittajien käyttäytyneen asiallisesti. Kalevassakin Seiska kiisti virheensä, kunnes juttu päivitettiin uuteen, jossa Seiskan päätoimittaja olikin muuttanut mielensä.

Posted by: viima at 21.05.08 21:05

viima, kiitoksia täsmennyksestä. Aamulehden julkaisemat uutiset: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/86701.shtml ja http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/86659.shtml

Posted by: Kari Haakana at 21.05.08 21:12

Post a comment




Remember Me?

(you may use HTML tags for style)