« Taas mennään | Main | Pois bussista »

elokuu 28, 2007

Vähemmän valkoista, enemmän graafeja

Kaikkien besserwisser-setien isosetä, John C. Dvorak, on tapojensa vastaisesti kirjoittanut suhteellisen rauhallisen kolumnin. Kolumnin idea on vakuuttaa ns. vanhan median edustajia siitä, että heillä/meillä on vielä paikka.

Dvorakin mukaan netti on "vain" uusi jakelutie. Sopeutumalla uuden jakelutien asettamiin haasteisiin sanomalehdet, aikakauslehdet ja televisio selviävät samalla tavalla kuin elokuva selvisi televisiosta.

Sopeutumiskeinoksi Dvorak antaa, kas, vahvuuksien korostamisen:

For example, magazines can be jammed with very detailed charts and fold-out pages that can never be done right on the Internet.
Ai jaha.

Okei, tuo oli näsäviisastelua, mutta joka tapauksessa Dvorak menee tuossa metsään.

Ja lisäksi on vielä tämä kaksisuuntaisuus, joka muuttaa tekemisen menetelmiä sen lisäksi että muuttaa perustavalla tavalla jakelua. Tämän asian Dvorak toisaalta varmaan ohittaa ihan tarkoituksella, sillä hän ei erityisemmin pidä arvossa ns. kansalaisjournalismia.

Posted by Kari at 28.08.07 17:42

Comments

Samaa mieltä, puoltoääni Dvorakille.

Kokoaukeaman fantastisten grafiikoiden lisäksi panostaisin nyt rajusti valokuviin, kotiinkannon statuksen nostamiseen (kuka muu tarjoaa vastaavaa palvelua 360 päivää vuodessa aamuöisin) ja hyvään kirjoittamiseen.

Iltapäivälehdet edellä uutislehdet ovat jo muuttumassa yhä yhä enemmän aikakauslehtien suuntaan - koska se tie toimii printissä.

Myös Hesarin jalkautuminen kaupungiosiin oli erinomainen vastaveto netin kiehtovuudelle.

Eli Kari hei, jos Dvorak menee metsään, hän menee sinne vain kaataakseen puita tulevaisuuden sanomalehtipaperia varten.

Sanomalehtien pitää kirahvoitua :-)

Posted by: Petteri Numminen at 28.08.07 18:32

En ole aikaisemmin Dvorakin sanomisia seuraillut, eikä näköjään tarvitse aloittaa nytkään.

Jakelutie ja netti eivät sovi samaan lauseeseen. Netti on verkosto jossa tieto liikkuu kaikkiin suuntiin. Netissä ei jaella mitään, vaan luodaan tietosisältöä, jolla voi olla täysimittainen rajapinta mihin tahansa muuhun tietosisältöön. Paperille pysähtyneellä tiedolla ei ole kenellekään mitään hyötyä.

Posted by: Tero Heiskanen at 28.08.07 18:55

Joo netti on noissa infografiikkahommissa aika huono.

http://www.nytimes.com/ref/us/20061228_3000FACES_TAB1.html
http://www.nytimes.com/ref/washington/20070123_STATEOFUNION.html
http://www.nikon.co.jp/main/eng/feelnikon/discovery/universcale/index_f.htm
http://thebudgetgraph.com/site/index.php?main_page=product_info&products_id=1&zenid=81b5c197bb7ddfbac32c9c95f0ff05cd

Posted by: Pavosen Heska at 28.08.07 20:01

Petteri: okei, tietenkin uskon siihen, että perinteisillä medioilla on mahkuja ja yksi merkittävä mahkuntynkä tulee juuri vahvuuksien tunnistamisesta ja niiden käyttämisestä. Tämä on pässinlihaa.

Mutta jos vahvuudeksi tunnistetaan jumangegga infografiikka, niin pieleen menee, kuten hyvä ystäväni Heska tuossa osoittaa. Vahvuudet ovat jossain muualla. Pahoin pelkään, että suurin vahvuus on kulutustottumuksissa.

Kirahvoitumisesta en tiedä mitään. Kuulostaa epäilyttävästi höpsismiltä.

Teron kanssa olen tietenkin täysin eri mieltä siitä, että paperille pysähtyneestä tiedosta ei ole kenellekään mitään hyötyä. On sitä tässä muutama sata vuotta hyödynnelty, sentään.

Posted by: Kari Haakana at 28.08.07 21:51

Paljon myös työkseni lukevana pidän printin suurimpana vahvuutena mustaa tekstiä valkoisella paperilla. Inhoan lukea pitkiä tekstejä näytöltä.
En usko olevani ainoa.

Posted by: hintola at 29.08.07 08:58

Se on ihan se ja sama montako vuotta jotain on historiassa tehty, koska jos se voidaan tehdä paremmin niin se tehdään. Tästä medioiden tulevaisuudesta väännettiin kättä Mediablogissa:
http://mattilintulahti.net/mediablogi/2007/08/02/yhteenveto-skenaarioita-mediasta-vuonna-2020/
ja vertailin digitaalista ja painetun tiedon eroja:
http://visiot.vuodatus.net/blog/537027
Paperille pysähtyneen tiedon hyödyttömyys on konkretiaa 10+ vuoden päästä, tämä jäi ehkä tarkentamatta.

Posted by: Tero Heiskanen at 29.08.07 10:04

"Internet on vain jakelukanava." Jep jep.

Näitä kommentteja on kuultu Suomessakin jo kymmenen vuotta ns. arvovaltaisilta mediajohtajilta, joista ainakin yksi taisi palata helpommin hahmotettavan tv-mainontajohtamisen pariin.

Googlella löytyy näitä näkemyksiä. ;-)

Jostain syystä nämä johtajat ovat olleet viime vuosina aika hissukseen esimerkiksi sosiaalisten verkostopalvelujen ja kollektiivituotannon suohteen.

Kyllähän ihmisten välistä kommunikointia käsimerkeistä alkaen voi pitää jakelukanavana, vaikka ne eivät aina menekään ns. jakeluun.

Mutta enemmän kai kyse lienee siitä, että nämä jakelukanava-asiantuntijat mieltävät netin(kin) top-down- ja yksisuuntaiseen jakeluun jossa enemmistöllä on vastaanottajan (ja maksajan) rooli, mitä en itse allekirjoita alkuunkaan netin osalta.

Pitäisikö tätä blogiakin ajatella jakelukanavana? :-)

Se on sitten toinen aihe, että netti ei (ensi alkuun) tule minkään tilalle vaan rinnalle ja netin mediantappotalkoista kirjoitetaan kirjoja nykyään varmaan enemmn kuin koskaan.

Posted by: Kari A. Hintikka at 29.08.07 15:52

Netti on verkosto jossa tieto liikkuu kaikkiin suuntiin. Netissä ei jaella mitään, vaan luodaan tietosisältöä, jolla voi olla täysimittainen rajapinta mihin tahansa muuhun tietosisältöön. Paperille pysähtyneellä tiedolla ei ole kenellekään mitään hyötyä.

No jiihaa. Idealismi on tietysti kiva juttu, mutta välillä tämä blogi/kansalaisjournalismiuskovaisuus saavuttaa niin valtavia mittasuhteita, että on pakko kommentoida. Mitä vitun (anteeksi) tietosisältöjä? BB:n Einarin käteenvedon kommentointia? Mikä vitun täysimittainen rajapinta?

Dvorak on pelle, joka provosoituna vastaa pelleille. Petteri osuu kuitenkin tuossa yllä ytimeen: osaava kirjoittaminen on se, jolle on aina tilaus. Jos laatulehdet häviävät ja valtaosa (ei tämä palsta tietenkään, Kari) keskustelusta koskee Britneyn tissiä ja Parisin tussua, niin ollaan vihdoin todella päästy siihen jaaritteluun, jota eräs saksalaisfilosofi kutsui nimellä Gerede (laiska linkittämään, kvg).

Pahin uhkakuva on lopulta se, ettei millään ole merkitystä.

Posted by: Desc at 11.09.07 14:21

Post a comment




Remember Me?

(you may use HTML tags for style)