« Fight the pow... äh | Main | Journoslavia »

lokakuu 05, 2005

Ja sitten muihin aiheisiin

HS:n yleisönosastossa oli muutama päivä sitten kirjoitus (€) iltapäivälehtien mainosjulisteista. Kirjoituksessa paheksuttiin iltapäivälehtien tapaa revitellä shokkiaiheilla lööpeissään. Esimerkkinä kirjoittaja käytti Ilta=Sanomain 27.9. julistetta, jossa oli teksti "Isä tappoi lapsensa aamiaispöydässä".

Muistan lööpin. Muistan bussissa työpaikalle olleeni onnellinen siitä, että kumpikaan lukemaan oppineista lapsistani (nuorempi viiden vuoden kypsässä iässä) ei koulu- tai tarhamatkallaan kulje lööpin ohi.

Asia vitutti silti. Se vitutti muun muassa siksi, että muun muassa Ilta=Sanomista olen joskus lukenut tv:n ja pelien väkivaltaa ja niiden vaikutuksia käsitelleitä kirjoituksia, joiden sävy on ollut jotenkin... no, arvottava. Mutta pelien ja tv:n suhteen vanhemmat voivat tehdä valintoja: vanhemmat voivat valita, minkälaiselle aineistolla jälkikasvunsa altistavat. Lööppien näkemiseen suhteen valintojen tekeminen käy jo todella vaikeaksi. Ja joo, tiedän, se lööpin nakannut ihminen ei edusta koko toimituksen mielipidettä. Mutta silti.

En ole ajamassa mitään sananvapautta rajoittavaa aloitetta mihinkään. Jotenkin vain toivon, että näitä mainosjulisteita tekevät ihmiset pystyisivät ajattelemaan asioita niiden lukukykyisten pikkulasten näkökulmasta myös. Pelkään toivovani turhaan.

Posted by Kari at 05.10.05 19:00

Comments

Pahinta tuossa oli mielestäni se, että lehdessä kerrottiin hyvinkin yksityiskohtaisesti aamun tapahtumista (kolme tappoa ja itsemurhayritys). Ei ollut mielekästä luettavaa.

Oopa

Ps. työpaikalle tulee ko. lehdet.. en ole niitä ostanut

Posted by: oopa at 05.10.05 19:41

Olen samaa mieltä Karin kanssa, ja jäipä tuo töihin saamani IS:n numero kantamatta töistä kotiin. En edes viitsinyt lukea koko juttua, ei huvittanut otsikon jälkeen.

Moni muukin isä on kommentoinut tuota lööppiä & kantta. Jossain menee raja, ja pakko sanoa että tällä hetkellä paljolti tuon lööpin/kannen seurauksena valitsen mielummin Iltalehden kuin Iltasanomat.

Pahoin kuitenkin pelkään, että IS on myynyt hyvin tuolla lööpillä/kannella, ja saamme, ja lapsemme saavat, nähdä lisää samanlaista.

Posted by: Matti at 05.10.05 22:11

Eipä siihen tarvitse lapsia, että tuollaiset epämukavia tunteita aiheuttaisivat. Ihan ylipäätänsä se, että kenen tahansa lapsen, ihan sinne yläasteikään saakka ellei pidemmällekin, maailmankuvaan varmasti vaikuttavat tuonkaltaiset uutiset ja näiden muutaman lehden uutisointitavat.

Vituttaa niiden itseäni muutamia vuosia nuorempien puolesta, ja miksei vaikka tulevaisuudessa joskus tulevien omien lapsienkin.

t. Lauri, 21 v.

Posted by: laur at 05.10.05 22:15

Kari kirjoitti: "Ja joo, tiedän, se lööpin nakannut ihminen ei edusta koko toimituksen mielipidettä."

Mistä ylipäätään päättelet, että IL:ssä tai IS:ssa valittu aiheen käsittelytapa olisi toimittajan oma? Tai että toimittaja välttämättä olisi oikeasti tätä mieltä? Kysehän on puheenaihebisneksestä, jossa aihe ja katsontakanta valitaan sen mukaan mikä myy.

Minä tunnen henkilökohtaisesti monia iltapäivälehtien toimittajia, ja usein olemme keskustellee siitä kuinka ip-lehden toimittaja saattaa joutua kirjoittamaan asioita, joiden takana ei voi seistä arvomaailmaltaan.

Esimerkiksi erään tietämäni TV-väkivaltaa paheksuvan jutun kirjoitti tyyppi, joka itse kertoo olevansa lastensa kasvatuksen suhteen hyvin liberaali. Vaan kun sellainen näkökulma ei välttämättä myy otsikoissa.

Puheenaihebisnes on aivan oma journalismin lajinsa, jossa toimittaja joutuu usein ammatillisesti huoraamaan nimeään lehden edun vuoksi. Siitä kuulemma myös maksetaan sitten paremmin kuin kännyjen ja tietsikoiden kanssa nysväämisestä.

Posted by: Tero Lehto at 05.10.05 23:27

"Mistä ylipäätään päättelet, että IL:ssä tai IS:ssa valittu aiheen käsittelytapa olisi toimittajan oma?"

En ole päätellyt näin.

Posted by: KariH at 05.10.05 23:37

"En ole päätellyt näin."

Pahoittelen, sitten ymmärsin väärin kirjoituksestai kohdan: "... tiedän, se lööpin nakannut ihminen ei edusta koko toimituksen mielipidettä....".

Minun pointtini oli, ettei lööpin kirkuva otsikko välttämättä edusta kenenkään toimittajan mielipidettä, se nyt vain valittiin myyvänä kanteen / juttuun.

Posted by: Tero Lehto at 06.10.05 00:28

Juuri näin. Mutta joku tekee sen päätöksen tietoisesti ja kirjoittaa tekstin, sitä ei mitenkään passiivisesti "valita".

Posted by: Kari Haakana at 06.10.05 09:24

Sinä päivänä kun jomman kumman lehden lööpissä oli se kohua herättänyt kuva jostain roskiksesta tms. löytyneestä irtonaisesta ihmisen päästä, laskin lounastunnilla Helsingin keskustassa kulkiessani, kuinka monta kertaa törmäsin ko. kuvaan. Pitkälti toistakymmentä kertaa.

Posted by: Anu at 07.10.05 15:30

Sinä päivänä kun jomman kumman lehden lööpissä oli se kohua herättänyt kuva jostain roskiksesta tms. löytyneestä irtonaisesta ihmisen päästä, laskin lounastunnilla Helsingin keskustassa kulkiessani, kuinka monta kertaa törmäsin ko. kuvaan. Pitkälti toistakymmentä kertaa.

Posted by: Anu at 07.10.05 15:31

Käsittääkseni iltapäivälehdissä toimitussihteerit tai -päälliköt antavat tiukan näkökulman juttuaiheen mukana. Näin erottaudutaan muista uutisvälineistä "omalla lähestymisellä". Jos toimittaja ei kirjoita sitä halutusta näkökulmasta, juttu muokataan myöhemmin halutunlaiseksi. Lopputuloksena toimittajan nimi on jutun vieressä, olipa itselle vieraan näkökulman kirjoittanut sinne itse tai olipa se tehty keskuspöydässä. Lopputuloksena on tietysti mainio "assimilaatio" pomoporaan näkemykseen, koska "resistance is futile" :D .

Onneksi Suomessa on vielä lehtiä, jossa toimittaja saa olla asioista eri mieltä kuin päätoimittajat ja pomot ja kirjoittaa sen vieläpä lehteen. Kröhöm.

Posted by: Pekka at 08.10.05 13:27

Tästä samasta aiheesta oli muuten juttua uudessa Suomen Kuvalehdessä Media-palstalla. Siinä viitattiin Tukholman ip-lehtien boikottiin, jolla on pyritty vaikuttamaan lööppiteksteihin.

Posted by: KariH at 09.10.05 16:29

Lehdillä on sellainen henkilö kuin vastaava päätoimittaja. Hän viime kädessä vastaa myös lööpeistä.

Posted by: Veikko at 09.10.05 19:37

Post a comment




Remember Me?

(you may use HTML tags for style)