« maaliskuu 2005 | Main | toukokuu 2005 »

huhtikuu 29, 2005

Radio Helsingistä Radio Nyt

Helsingin Sanomat Oy (mistä lähtien se on ollut Oy? Kaikki menee silmien ohi) ostaa sitten Radio Helsingin. Mikä noin nimen puolesta oikein hyvin sopiikin. Ja yllätyksenä asia ei tule sikäli, että taannoin SanomaWSOY kertoi tavoittelevansa myös radioasemaa itselleen.

Hesarin uutisen mukaan tarkoitus on kehittää radiotarjontaa yhdessä Nyt-liitteen kanssa. Mutta kun se ihan hyvä radio! Ja Nyt-liite on Nyt-liite.

Toisaalta nautin suuresti tilanteesta, jossa Helsingin Sanomat maksaa palkkaa Ari Peltoselle.

Tämän kirjoitti Kari 11:35 AM | Kommentit (11)

Kaleva = Copypasteva?

Liittyen edelliseen entryyn tarkastelemme nyt rinnan Kalevan juttua ja Joni Kärjen aiemmin kirjoittamaa blogientryä "Onko blogi journalismia" (kiitokset Zachelle pointtauksesta).

Joni 12.3.:

Blogaus syntyi niin äskettäin, että se ei ole vielä ehtinyt vakiintua yleisesti ymmärretyksi genreksi. 99% blogin kirjoittajista on harrastelijoita, he eivät pyrikään samaistumaan journalisteihin jotka välittävät informaatiota. He aloittavat kirjoittelun ja vasta myöhemmin huomaavat että heidän blogiaan luetaankin. Samoin lukijan on vaikea suhtautua blogiin genrenä: mikäli layout on siisti ja tyyli asiallinen, voi kuvitella lukevansa verkkolehteä. jonka takana on suuri organisaatio, eikä suinkaan yhden ihmisen harrastus.

Kaleva 28.4.:

Keskustelussa tuodaan esille myös se, että blogaus syntyi niin äskettäin, ettei oikein vielä tiedetä mitä se on. Lähes kaikki nettipäiväkirjan kirjoittajista ovat harrastelijoita, jotka eivät pyrikään samaistumaan journalisteihin, jotka välittävät informaatiota. He aloittavat kirjoittelun omalle blogisivulleen ja vasta myöhemmin huomaavat, että heidän blogiaan luetaankin. Samoin lukijan on vaikea suhtautua blogiin: hän voi kuvitella lukevansa verkkolehteä, jonka takana on suuri organisaatio, eikä suinkaan yhden ihmisen harrastus.

Okei, Kalevassa on parempi pilkutus, mutta muuten kyllä viistellään aika läheltä kopiointia. Ja minkä takia toimittaja ei ole voinut kreditoida lähdettään vaan viittaa yleisesti "keskusteluun"? Kun noin täsmällisesti lainataan keskustelijaa, olisi sen mainitseminenkin korrektia, eikö?

Tämän kirjoitti Kari 10:07 AM | Kommentit (6)

huhtikuu 28, 2005

Takaisin päiväjärjestykseen

Kalevan toimittaja Liisa Laine on kirjoittanut jutun Marginaalin Jani Uusitalon Ilkka Pöyryä käsitelleestä bloggauksesta ja sen seurauksista. Itse prosessia juttu käsittelee kohtuullisen neutraalisti, mutta blogeja kuvatessaan Laine piirtää varsin synkän kuvan blogien lukijoiden medialukutaidosta ja bloggaajien ymmärryksestä oman toimintansa suhteen (korostukset minun):

Keskustelussa tuodaan esille myös se, että blogaus syntyi niin äskettäin, ettei oikein vielä tiedetä mitä se on. Lähes kaikki nettipäiväkirjan kirjoittajista ovat harrastelijoita, jotka eivät pyrikään samaistumaan journalisteihin, jotka välittävät informaatiota. He aloittavat kirjoittelun omalle blogisivulleen ja vasta myöhemmin huomaavat, että heidän blogiaan luetaankin. Samoin lukijan on vaikea suhtautua blogiin: hän voi kuvitella lukevansa verkkolehteä, jonka takana on suuri organisaatio, eikä suinkaan yhden ihmisen harrastus.

(Harmin paikka, että jutussa ei kerrota joidenkin blogien lukijoiden voivan kuvittelevan itsensä vihreiksi superpalloiksi Qnaan-planeetalta; kyllä sekin on ihan mahdollinen tilanne.)

Krhm. Asiaan. Jutussa oululainen poliisi myöntää, että Uusitalolle esitetty vaatimus poistaa Pöyryä koskevat kirjoitukset ei ollut ihan kohdallaan. Mutta toisin kuin tällainen sananvapauden perusluonteeseen uskova ihminen, poliisi ei pahoittele itse poistamiskehotusta vaan sitä, että kehotuksessa nojattiin väärään lakiin.

Asiaan puuttunut vanhempi rikoskonstaapeli Jani Tuulas Oulusta vetosi verkkotunnuslakiin ja myöntää nyt, että lainkohta oli väärä. "Poliisilaki olisi ollut parempi. Sieltä löytyy kohta, että poliisin tulee ohjein, käskyin ja kehotuksin edistää sovinnollisuutta ihmisten kesken."

Voi hyvää päivää. Onneksi en asu Oulussa. Sananvapaus ei ole siellä kovin hyvissä kantimissa.

Tämän kirjoitti Kari 07:38 PM | Kommentit (2)

Virallinen kiitos

Kiitos kaikille eilisestä. Homma onnistui yli odotusten ja palkinnot menivät ilmeisesti suurimmalta osiltaan oikeisiin osoitteisiin, jos Blogosfäärin reaktioista voi mitään päätellä. Kallioblogin palkitseminen on joitakin tökkinyt, mutta Mean saama onnittelutulva on määrässään ja laadussaan kertakaikkiaan hellyttävä.

Koska Mea ei eilen ollut paikalla, sain suukon Sedikseltä. Tämän takia kasvojeni vasemmalle puolelle ei enää koskaan kasva partaa. Opettelen elämään asian kanssa.

Uusiin ihmisiinkin onnistuin tutustumaan, ainakin Avokatsomon miähiin sekä Lauraan ja Henriin. Terveisiä vaan. Ja terveisiä myös korona-pöydän ympärille ryhmittyneelle joukolle, joka kävi urheaa mutta turhaa viivytystaisteluaan laskuhumalaa vastaan. Minulla ei ollut selkärankaa, lipesin kotiin.

Tämän kirjoitti Kari 11:26 AM | Kommentit (5)

huhtikuu 27, 2005

On the record, molemmin puolin

Amy Gahran aikoo jatkossa blogata haastattelut, joiden kohteena hän on. Jännä ajatus.

Sama asia käväisi mielessäni, kun Journalisti-lehden toimittaja viime viikolla haastatteli minua blog-aiheiseen juttuun. Pyörittelin päässäni ideaa haastattelun nauhoittamisesta ja sen työntämisestä sitten jakoon näiden sivujen kautta vaikka jutun ilmestymispäivänä.

Luovuin kuitenkin ideasta. Ajattelin, että tilanteen nauhoittaminen ja bloggaaminen olisi muuttanut haastattelutilannetta. Tai siis aivan varmasti olisi muuttanut; olen ollut mikrofonin kummallakin puolella työn puolesta ja tiedän, että nauhoittaminen ja kuvaaminen jännittävät ihmisiä, ellei kyseessä ole todella rutinoitunut haastattelun antaja. Ja minä en ole.

En myöskään ollut aivan varma, miten haastattelija olisi suhtautunut tällaiseen toimintaan. Haastattelut tuppaavat olemaan jossain määrin kaoottisia tapahtumia täynnä muminaa, niinkuttelua, yhtäkkiä mieleen tulevia täsmennyskysymyksiä 15 minuuttia sitten puhuttuun asiaan ja haastattelijan käsittämättömiä haastateltavalla testauttamia hypoteeseja (ja nyt puhun siis omasta "metodistani"). Sellaista ei ihan välttämättä halua muiden ihmisten kuulevan nauhoituksena.

Tämän kirjoitti Kari 12:48 PM | Kommentit (2)

Rasahtava ääni velcro-nauhan kiristäessä varalippaat reiteen kiinni

- Puku? Check.
- iPod Photo + iTalk-mikki? Check.
- Läppäri? Check.
- Väittelykortit pinoissa "Kyllä se nyt vaan on journalismia" ja "Kyllä sillä nyt vaan on väliä"? Check.
- Myöhäinen töihinmeno huomenna? Check.

Kaikki on siis valmista Kuukkeligaalaan. Ravintola Dubrovnik, Eerikinkatu 11, kello 19 alkaen.

Tämän kirjoitti Kari 09:53 AM | Kommentit (2)

huhtikuu 25, 2005

Ryhmäblogi, joka selättää Kasan ja Kobaian

Arianna Huffington pykää ryhmäblogia, jota kirjoittaa aika monta aika tunettua ihmistä. Yli 250, sanovat, ja nimilista vaikuttaa... noh, vaikuttavalta (Blogger News Network):


Walter Cronkite, David Mamet, Nora Ephron, Warren Beatty, James Fallows, Vernon E. Jordan Jr., Maggie Gyllenhaal, Arthur M. Schlesinger Jr., Diane Keaton, Norman Mailer and Mortimer B. Zuckerman, Tony Blankley, David Frum, and Gary Hart, who will be taking the lead on national security issues. Certainly there will also be many more.

Huffington Post käynnistyy toukokuun yhdeksäs.

Tämän kirjoitti Kari 07:14 PM | Kommentit (3)

Se pahamaineinen J-sana

Jere Majavalla on mainio kirjoitus blogeista, päiväkirjoista ja kansalaisjournalismista.

Sen verran kommentoin, että en missään nimessä halua niputtaa blogeja pelkästään kansalaisjournalismiksi. Muistaakseni olen yrittänyt tätä täsmennystä tuoda esiinkin. Blogit kansalaisjournalismina on minulle tietenkin mielenkiintoinen ilmiö, kun toimittamisella itseni elätän. Sen vuoksi tämä näkökulma tässä blogissa varmasti on päällä vielä jonkinlaisen tovin. Se ei tarkoita, että blogit eivät olisi paljoa muutakin tai että jotenkin dissaisin näitä muita muotoja.

Enkä kyllä suostu pitämään tätä näkökulmaa hypettämisenä tai tyhjän asian ympärillä terhentelynä, kuten eräs kreikkalainen jumala heittää. On tässä, meinaan, sen verta monta lampua vaihdettu.

Tämän kirjoitti Kari 05:27 PM

Wanha!

Kerrankin pääsen huomauttamaan kolleegalle vanhasta vitsistä.

ITviikko nimittäin uutisoi Vibrafonic-sovelluksesta, joka ITviikon mukaan muuttaa "vihdoin" todeksi idean kännykästä vibraattorina.

Ottamatta kantaa siihen, miten kiihkeästi tätä asiaa on (ITviikon toimituksen ulkopuolella) odotettu, täytyy sanoa, että tällainen sovellus on jo olemassa. Kyseessä on tietenkin legendaarinen Purring Kitty -ohjelma, joka on ollut markkinoilla jo pari vuotta.

Että ihan suotta on kärvistelty ilman viboja siellä.

Tämän kirjoitti Kari 02:11 PM | Kommentit (2)

Miksi CSM jyrää ja mitä väliä sillä on

Referoin perjantaina Ethan Zuckermanin kirjoitusta LpKC-luvusta. Zuckerman esittää uudessa kirjoituksessaan mahdollisia syitä Christian Science Monitorin suurelle näkyvyydelle blogeissa. Ollen niitä:

- RSS-virran tajoaminen aikaisessa vaiheessa
- Laaja kirjeenvaihtajaverkosto, joka houkuttelee ulkomaanasioita seuraavia bloggaajia
- Edellisestä johtuen vähän Reutersin ja AP:n vakiosähkehuttua ja enemmän uniikkia materiaalia
- Lehden jutut lähtevät usein henkilökohtaiselta tasolta

Nämä ovat siis spekulaatiota, mutta ihan mielenkiintoista ja järkeenkäypää spekulaatiota.

Lisäksi CSM:n blogeista vastaava Tom Regan kommentoi lehtensä blogisuutta Amy Gahranin blogissa.

Tämän kirjoitti Kari 11:02 AM

Blogspot tökkii

Blogger-blogien tiedot eivät viikonloppuna päivittyneet Blogilistalle. Eivätkä bloggaajat päässeet hallintasaivuilleen. Nyt näyttää siltä, että Blogspotin sivuille ei pääse kukaan muukaan. Tai siis ainakaan minä, ja sehän on jo käsittämätöntä se.

Edes Bloggerin etusivu ei suostu kelautumaan esille. Kyllä elämä on kovaa. Ja vieroitusoireet.

Jälleen kerran olen kiitollinen Mikolle tämän blogin hostauksesta. Saapa nähdä, kestääkö vuokraisännän pinna (ja piuha) podcasting-suunnitelmani... Tai no, piuha-asiahan on jo hoidossa.

Tämän kirjoitti Kari 09:37 AM | Kommentit (4)

huhtikuu 24, 2005

Miksi SF Anytime toimii niin kuin toimii

Kaikki ja Skitso ovat mätkineet Soneraa SF Anytime -palvelusta. Tuskaa on aiheuttanut se, että tämä tilausvideopalvelu edellyttää Windowsia ja IE:tä. Moinen yhdistelmä ei tietenkään ole hip eikä cool, mutta kommentoinnissa on ollut pari väärinymmärrystä.

Ensinnäkin, palvelulla on aika vähän tekemistä Soneran kanssa. Palvelun takana on, kuten nimestäkin näkyy, Bonnierin Svensk Filmindustri. Sama palvelu pyörii ympäri Pohjoismaita eri operaattoreiden lisäarvopakettina. Sonera lienee ollut etsimässä valmista, tuotteistettua ratkaisua, jota voisi jälleenmyydä. Sellaisen se on saanut.

Ja se Win/IE-yhdistelmä? Miten mikään firma voi olla niin tampio, että vaatii käyttäjiltä tällaista kaupallisuus-suljettuus-propietäärisyys-pahuutta? Tiedotustilaisuudessa sain sellaisen käsityksen, että Microsoftin Windows Median avulla tarjoama DRM-ratkaisu on ollut yksi avaintekijä, jolla SF on vakuuttanut elokuvayhtiöt siitä, että niiden leffat ovat palvelussa turvassa kopioinnilta. Ja tämän epäilyksen hälventäminen on keskeinen asia, jotta palvelu on voitu toteuttaa.

Eli avainsana on tuotteistaminen. Microsoft tarjoaa tuotteistettua DRM:ää, jonka varaan SF rakentaa tuotteistetun VoD-palvelun, jonka Sonera voi pultata tuotteistetun palvelupakettinsa kylkeen.

Totta on, että tällä paketilla Mac- ja Linux-käyttäjät suljetaan tehokkaasti palvelun ulkopuolelle. Operaattorille tämä tuskin on ongelma, kun valinta tarkoittaa maksimissaankin noin kymmentä prosenttia pienempää potentiaalista asiakaskuntaa. Arvailla voi, mikä olisi tämän kymmenen prosentin tavoittamisen lisähinta.

Firefox-käyttäjät ovat jo isompi ongelma. FF:n Windows-käyttäjäkunta kun on todennäköisesti juuri sitä porukkaa, joka ottaa aktiivisesti käyttöön uusia laajakaistapalveluja ja on valmis liittämään tietokoneensa televisioon. Sen kintuille pissiminen ei varmaankaan ole Soneran tai SF:n intresseissä, mutta tuotteistamispointsi pätee varmaan tähänkin. Ja Microsoftille varmasti sopii oikein hyvin sekä Firefoxin että Mac- ja Linux-käyttäjien hylkiminen. Ei Seattlessa aivan huvin vuoksi ole DRM-systeemiä rakenneltu.

Tämän kirjoitti Kari 04:23 PM | Kommentit (7)

Jungner nöyränä

Hesarin haastattelussa (€) YLEn uusi toimitusjohtaja Mikael Jungner kertoo "haluavansa" avata yhtiön arkistot Internetiin. Kiitos Mikke, sitähän tässä on jo odoteltukin.

Mutta sitten: "Ainakaan YLE ei voi antaa arkistojaan Internetiin ilmaiseksi, jotta se ei häiriköisi markkinoilla".

Että mitä että? Millä markkinoilla YLE olisi häirikkö ilmaisella arkistollaan? Kumpikaan kaupallisista kanavista ei tarjoa minkäänlaista kunnollista arkistoa netissä. Sanomalehtien tekstiarkistotkin ulottuvat parhaimmillaan 15 vuotta taaksepäin.

Näitä häirikkösyytöksiähän on kuulunut lähinnä SanomaWSOY:n ja Alman johdolta. Nämä kaupalliset toimijat ovat olleet sitä mieltä, että YLEn netissä tarjoamat uutispalvelut ovat häiriköintiä, koska ne pakottavat myös muut toimimaan netissä ilman käyttäjiltä perittävää maksua. Jos suurten mediatalojen johtajilta mentäisiin kysymyään, YLEn julkisen palvelun tehtävä rajattaisiin tiukasti sellaisiin tiedonvälitystehtäviin, joita ei kannattavasti voi toteuttaa kaupalliselta pohjalta. Eli meillä olisi televisiossa lähinnä lesbokolttasaamelaisten kulttuuriuutiset ja viittomakielinen ulkopolitiikkakatsaus.

Tällainen häirikkösyyttely on ymmärrettävää puhetta nykyisessä kilpailutilanteessa, mutta ei siitä pitäisi YLEssä sen kummemmin välittää eikä ole kai suuremmin välitettykään. Voi olla, että Jungnerin näennäisesti kaupallisia toimijoita nöyristelevän lausunnon takana onkin yleisön pehmittäminen tulevien maksullisten digitaalisten palvelujen kustantajiksi. Perustelu vain nostetaan trendikkäästi kilpailunäkökulmasta.

Ja hei, voisin minä maksaakin. Olisin valmis maksamaan nykyistä hieman suurempaa tv-lupamaksua, jos saisin vastineeksi vaikka tuollaisen CC-lisenssin mallisesti jaetun tv-ohjelma-arkiston. Pelkään tosin, että sitä en tule saamaan, vaan pelkän oikeuden katsoa (joitakin) vanhoja ohjelmia. Ja siitäkin joudun maksamaan nykyistä enemmän.

Tämän kirjoitti Kari 01:50 PM | Kommentit (2)

huhtikuu 23, 2005

Jugurttiblogi

Business Weekin kansijuttu blogeista (johon Matti vinkkasi) sisältää mm. Danone-omisteisen Stonyfield Farmin toimitusjohtajan ja virallisen bloggaajan haastattelun. Alla pätkä jutusta; jos olisin erään suomalaisen keskusliikkeen asiakaslehden online-käsivarsi, lukisin tämän tarkkaan (jos siis olisin lukutaitoinen käsivarsi, mitä kai käsivarret harvemmin):


Q: What would you tell companies who want to start a blog?
Hirshberg: I'd say two things to BW readers: One, if you're going to go into this as a marketing device, be careful. That's not just what it is, and if you treat it that way consumers will see through it. You have to be willing to let go and allow a really honest expression of genuine things that are going on.

Second thing I would say: Don't use it to sell. The minute you start selling with a point of view instead of having a chat, you're going to lose people.

Tämän kirjoitti Kari 06:12 PM | Kommentit (1)

huhtikuu 22, 2005

Yksikätisyyden ylistys

Betanews on haastatellut Nokian Christian Lindholmia, jonka työtä on mm. Series 60:n käyttöliittymä. Hyvä haastattelu, suosittelen.

Samat sanat myös miehen blogista. Vaikka vähän kyllä tökkii, että miehen oman saitin henkilöesittelyssä käytetään kolmatta persoonaa. Sepäs luo henkilökohtaisen fiilarin tekstiin se.

Tämän kirjoitti Kari 09:54 PM | Kommentit (3)

LpKC

Poynterista linkataan Ethan Zuckermaniin, joka on laskeskellut tunnuslukua sille, miten blogattu tietty lehti on. Menetelmässä suhteutetaan blogeista lehden www-sivuille tehdyt linkit lehden levikkiin. Tunnusluvun nimi LpKC eli linkkiä per levikkikilo (tuolleen vapaasti käänettynä).

Homma menee näin: Hesarin levikki on 434 472. Jaetaan levikki tuhannella, saadaan 434,472. Katsotaan Technoratista, kuinka monta linkkiä lehteen löytyy (194) ja jaetaan tämä luku levikin tuhannesosalla ja saadaan tunnusluku, joka Hesarin tapauksessa on 0,45.

No mitä tästä? Zuckermanin laskujen mukaan erityisen blogattu lehti on Christian Science Monitor, joka menee LpKC-luvullaan 134,90 ohi mm. New York Timesista (63,08), Washington Postista (58,44) ja San Francisco Chroniclesta (38,32). Zuckermanin mukaan tämä osoittaa levikiltään suhteellisen pienen CSM:n olevan vaikutusvaltainen lehti blogosfäärissä verrattuna isompiin kilpailijoihinsa.

Zuckermanin laskelmia Poynterissa kommentoiva Amy Gahran uskoo, että blogeista tulee jatkossa nykyistä enemmän lukijoita lehtien www-sivuille. En epäile tätä lainkaan; kehityksen voi huomata jo nyt, kun Google-hauilla kärkituloksissa pyörii yhä useammin juuri blogi.

Tämä tietenkin toimii vain, mikäli lehdet tarjoavat juttujaan verkossa niin, että bloggaajat niihin linkittävät. Juttujen ja juttuarkistojen työntäminen maksun tai rekisteröitymisen taakse ei houkuttele linkittämään, joka taas näkyy kävijöiden valumisena "avoimiin" lehtiin. Tai näin siis ainakin teoria menee. Teoriaa näyttäisi ainakin linkityksen osalta tukevan esimerkiksi Wall Street Journalin surkea LpKC-luku 0,40, jolla lehti pinnistää sellaisten megajulkaisujen kuin Fort Myers News Pressin ja Middletown Times Herald-Recordin väliin. Toisaalta epäilen WSJ:n tekevän näitä lehtiä parempaa tulosta.

Laskeskelin LkPC-lukuja suomalaisille lehdille, mutta ongelmana on se, että useimpien lehtien kohdalla Technorati näytti linkitykset vain viimeisen seitsemän päivän kohdalla. Linkkejä kertyi tyypillisesti vain parikymmentä, ja nekin olivat usein yhdeltä tai muutamalta bloggaajalta. Niistä ei siis kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi vielä tehdä.

Tämän kirjoitti Kari 07:08 PM | Kommentit (1)

huhtikuu 21, 2005

Mutta onko siinä sanoma?

Kuin yhdeltä istumalta Merten, Jussi ja OlliS sanoutuvat omalta osaltaan irti tai ainakin suhtautuvat kyynisen epäilevästi käsitykseen blogeista kansalaisjournalismina.

Which is nice (tuo lausutaan tosin huuli väpättäen ja kyyneleet silmissä killuen).

Kriittisyys tiivistyy tähän Jussin kysymykseen:

Onko meillä tosiaankin aikaisempaa enemmän yleisesti merkittävää sanottavaa vain siksi, että meillä on välineet sanoa mitä vain - ja potentiaalisesti suuri yleisö?

Mihin vastaan että on. Tai että siis mahdollisuus ja välineet muodostavat "yleisesti merkittävän sanottavan" luokan kasvun. Minulla on yleisesti merkittävää sanottavaa jotakuinkin sadalle ihmiselle, Skitsolla useille sadoille, jollakin kolmannella muutamalle. Kukaan suomalainen bloggaaja ei pääse Hesarin levikkiin, mutta ei kai sitä voi minään rimana pitää? Tässä kohtaa pitää ilmeisesti viitata Pitkään häntään, joten teen sen.

Tämän kirjoitti Kari 01:57 PM | Kommentit (9)

huhtikuu 20, 2005

Mainos vai blogi?

Isosisko on hieman jälkijunassa hikeentynyt Blogilistan kaupallistumisesta. Koska siskoni ei ole mahdollistanut kommentointia, kommentoidaan täällä.

Siskon argumentoinnin ytimessä ovat Blogilistan säännöt, joiden mukaan mainokset eivät kelpaa blogeiksi. Mistä pääsemme tietenkin (esimerkiksi) siihen, ovatko Pirkan blogit mainoksia? Vai ovatko Pirkan sivut online-vastine Pirkka-lehdelle, joka on asiakaslehti, joka on sitten taas eri asia kuin mainos? Itse kallistun asiakaslehden puolelle (koska Pirkka on, kas, asiakaslehti).

Ja asiakaslehti, se on vaikea journalismin laji. Täytyy lainata kyseisen (paperi)Pirkan päätoimittajaa Riitta Korhosta:

– Asiakaslehden tulee viedä eteenpäin yrityksen viestiä, mutta journalistisesti, ei mainonnallisesti, painotti Suomen suurimman asiakaslehden, Keskon julkaiseman Pirkan päätoimittaja Riitta Korhonen puhuessaan Postin Asiakaslehtipäivässä. Asiakaslehden on siis tunnustettava ”väriä” ja sitä kautta tuettava yrityskuvaa sekä sitoutettava asiakasta, MUTTA tehtävä tämä journalistisesti kestävällä tavalla.

Asiakaslehdet ovat siis journalistisia tuotteita. Tästä kertoo myös mm. se, että Pirkka ja monet muut asiakaslehdet kuuluvat Aikakauslehtien liittoon, joka taas on yhtenä allekirjoittajana Julkisen sanan neuvoston perussopimuksessa. Tämä tarkoittaa, että mikäli Sisko on sitä mieltä, että Pirkka sekoittaa journalistisen ja markkinoinnillisen materiaalin tai että Pirkka itsessään on mainos, siitä voi valittaa JSN:ään. Ja että Pirkan pitää julkaista sivuillaan mahdollinen langettava päätös.

Siskon argumentti siitä, että blogit ovat kansalaisjournalismia pitää paikkansa, osittain. Jotkut blogit ovat journalismia, jotkut eivät. Vähän niin kuin televisio-ohjelmien kanssa: Kymmenen uutiset ovat journalismia, mutta Kauniit ja rohkeat eivät. Tulevat kyllä samalta kanavalta.

Siskon mukaan journalistinen sisältö ja mainossisältö tulee pitää erillään. Tästä olen samaa mieltä. Mutta se, että erilläänpitämisen pitäisi mennä niin pitkälle, että samalla listalla ei saisi olla (kansalais)journalistisia blogeja ja kaupallisesti suuntautuneita, vaikkapa nyt sitten asiakasviestintäblogeja, olisi mielestäni yliampumista. Ei televisiomainoksia lähetetä eri kanavalla kuin ohjelmia eivätkä sanomalehden mainokset tule eri niskassa ja jakelussa kuin toimitettu sisältö. Riittävänä erilläänpitämisenä voi siis pitää, että mainos, sikäli kun se on vaikkapa julkaisun ohessa, on selkeästi ymmärrettävissä mainokseksi. Kuten vaikkapa Isosiskon omassa blogissa oleva "I power Blogger" -nappibanneri; mainoshan se on sekin. Ja luontevasti sen kaikki ymmärtävät mainokseksi.

Kansalaisjournalisminäkökulmaan pitää lisätä vielä sen verran, että bloggajat eivät ole en masse sitoutuneet mihinkään eettisiin periaatteisiin samalla tavalla kuin vaikkapa Journalistiliiton jäsenten voi katsoa sitoutuneen journalistin ohjeisiin. Niihin ei siis tässä kohtaa voi oikein vedota.

Ydinongelma onkin nähdäkseni Blogilistan säännöissä, jotka ovat joko perintöä Pinserin ajoilta tai joita nykyinen ylläpitäjä valvoo liian höllästi. Fiksuinta olisi varmasti kirjoittaa säännöt uusiksi ja/tai ottaa selkeästi rajoittavampi kanta listan sisältämiin blogeihin.

Tämän kirjoitti Kari 04:49 PM | Kommentit (5)

Massa meni jo

DoubleClick on julkistanut online-mainonnan tilaa tutkaavan "The decade in online advertising" -raportin (PDF). Ehdotonta luettavaa jokaiselle, jonka työ sivuaa verkkomainontaa (eli myös sinulle, toimittaja, sillä tätä kamaa sieltä markkinointipuolelta alkaa kohta lentää). Executive summaryn johtopäätökset tulevasta kehityksestä:

1. Myyjän markkinat tulevat online-mainontaan
2. Mainostajat vaativat parempaa mitattavuutta mainosten tehosta
3. Kuluttajat vaativat enemmän kontrollia

Ja hieno lainaus reilun vuoden takaa:


In 1965, advertisers could reach 80% of Americans aged 18-49 by running TV commercials on only CBS, NBC and ABC. By 1994, the “big four” broadcast networks (with Fox) commanded a 52%
prime-time audience share. By 2004, that share was down to 31%.3 Today, the average U.S.household has 90 TV channels.

As P&G’s Jim Stengel told the AAAA audience in February 2004, “We must accept the fact that there is no ‘mass’ in ‘mass media’ anymore (...)"

Massa hajosi. Nyt täytyy löytää sirpaleet.

Tämän kirjoitti Kari 02:05 PM

"En tiedä, miksei Urpo Martikainen bloggaa jo nyt"

Reutersin uutisessa NBC:n televisiopomo Jeff Zucker ajattelee ääneen, että yhtiön uutisankkureiden pitäisi blogata.

"I don't know why Brian Williams isn't blogging right now," Zucker said of the anchor of NBC's top-rated evening news program who took the helm after veteran journalist Tom Brokaw stepped down in December. "We should be looking for a more interactive component...and be experimenting more."

Niin. Ja toinen lainaus samasta uutisesta:

Up to 74 percent of high-speed Internet users say they get more varied perspectives on the news online, according to a survey conducted by Yahoo and WPP media buyer Mediaedge:cia.

Tästähän alkaa erottua jo jonkinlainen kuvio.

Tämän kirjoitti Kari 11:52 AM

huhtikuu 19, 2005

Arkistot auki

Aiemmin vinguin BBC:n avoimesta videoarkistosta ja vastaavan puutteesta Suomessa. Kuten tuon entryn kommenteistakin käy ilmi, ei tilanne ole aivan niin synkkä kun kuvailin: YLE Arkki tarjoaa välähdyksiä mediahistoriaan.

Mutta edelleen, Britanniassa ollaan pitkästi edellä. BBC:n johtama Creative Archive Licence Group pyrkii avaamaan julkiset audio- ja videovarastot apposen auki. Tarkoituksena on, että yleisö voi paitsi katsella, myös käyttää tarjottua arkistomateriaalia omien uusien kokonaisuuksien luomiseen.

Tämä vie esimerkiksi kansalaisjournalismin mahdollisuudet aivan uudelle tasolle. Tai ajatelkaa mahdollisuuksia opettajille ja opiskelijoille: kuka tahansa voi koostaa dokumentteja haluamistaan aiheista.

Jösses.

Tämän kirjoitti Kari 10:02 AM | Kommentit (3)

huhtikuu 18, 2005

Pirkka - huumori

Joku anonyymi fiksupylly on luonut Blogspotiin blogin nimeltä Pirkka - hyvinvointi, joka Blogilistalla tietenkin näyttää ihan samalta kuin kaikki muutkin Pirkka-brändin blogit. Olematta sitä kuitenkaan, noin sisällöltään.

Nenäni haistaa meemin. Seuraavaksi listalle tullevat Pirkka - sukupuolielimet (molemmat), Pirkka - oksennus, Pirkka - porno ja niin edelleen.

Petteri, olet luonut hirviön!

Tämän kirjoitti Kari 06:51 PM | Kommentit (3)

Bloggaako proffa?

Village Voicen artikkelissa pohdiskellaan bloggaamisen vähäistä suosiota professorien ja muiden akateemisten ammattilaisten piirissä.

Yhdysvalloista sentään löytyy korkean profiilin akateemisia bloggaajia: Jay Rosen, Lawrence Lessig ja Glenn Reynolds, muiden muassa.

Mutta mitenkäs meillä? J.P.Roos on hiljattain aloittanut oman bloginsa, Markku Soikkeli on tehnyt omaansa jo vuodesta 2001 ja Heikki Patomäki on aloittanut oman bloginsa palkkauudistuksen tiimoilta. Muita omalla nimellään ja oman alansa aiheista kirjoittavia tutkijoita en ole löytänyt.

Jotenkin olettaisi juuri tutkijoiden aktivoituvan tällä saralla. Vaan ehkä ongelma on sama kuin toimittajien kohdalla: kun leipä jo ansaitaan pääasiassa kirjoittamalla, ei ylimääräinen näpyttely enää houkuta. Paitsi jotain tällaisia friikkejä.

Etuja bloggaamisesta kyllä olisi. Lessig toteaa VV:n jutussa saavansa blogissaan julkistamista kirjoituksista suunnattomasti paljon enemmän palautetta kuin tieteellisissä julkaisuissa ilmestyneistä artikkeleista. Niin... ehkä tutkijat eivät halua palautetta? Ehkä julkaisujen määrä on tärkeämpi asia kuin niistä saatava palaute?

Tämän kirjoitti Kari 11:53 AM | Kommentit (7)

huhtikuu 17, 2005

Ministeriöseikkailu 2005

Posti toi viime viikolla paperin, jossa kerrottiin minun olevan jäsenenä opetusministeriön asettamassa kulttuurilehtilautakunnassa.

"Lautakunnan tehtävänä on toimia asiantuntijaelimenä opetusministeriön myöntäessä kulttuurilehtitukea vuosittain valtion talousarvion puitteissa", kerrotaan kirjeessä. Ettäs tiedätte. Muita jäseniä lautakunnassa ovat Heikki Jokinen (jonka tunnenkin jo ennestään), projektipäällikkö Jouni Juntumaa "Helsingin kaupunginkirjastongin yliopistosta" (noin siinä lukee, oikeasti kyseessä lienee Helsingin kaupunginkirjasto), toimittaja Eila Ollikainen sekä professori Sinikka Sassi Helsingin yliopistosta. Hyvässä seurassa siis ollaan.

Kirjeessä oli kulttuuriministeri Tanja Karpelan valokopioitu allekirjoitus. Tämä yksityiskohta minua hieman hymyilytti.

Tämän kirjoitti Kari 08:46 PM | Kommentit (2)

huhtikuu 15, 2005

Rupert Murdoch ja siisteyskasvatuksen vaarat

Liittyen löyhästi Matin entryyn: Rupert Murdoch on käynyt puhumassa yhdysvaltalaisille sanomalehtimiehille ja älynnyt, että verkossa on elämää ja uusia journalismin muotoja. Sillä lailla. Rupertin älyämiset ovat yleensä johtaneet toimintaan. (Via Poynter)

Samaan aikaan toisaalla. Hesari julkaisi nyt vietettävään nuukuusviikkoon liittyen muutama päivä sitten jutun kitsaudesta (€). Jutun clue ja selkäranka oli psykologi ja psykoterapeutti Marja Wich-Markkulan haastattelu. Haastateltava tulkitsee psykoanalyytikoihin tukeutuen kitsauden takana olevan epäonnistuneen varhaislapsuuden siisteyskasvatuksen.

No mikäpä siinä. Teoria siinä missä muutkin. Jostain syytä jutussa ei tuoda mitenkään esiin, että kyseessä on loppujen lopuksi vain yksi teoria. Eikä jutussa edes mainita mistään vaihtoehtoisista tulkinnoista, joita niitäkin lienee. Ei, tämä luonteenpiirre johtuu pieleen menneestä pottaopetuksesta. Se on fakta.

Tämän kirjoitti Kari 03:59 PM

huhtikuu 13, 2005

Ruukkifriikkien pesäpaikka

Kiinitän huomiotanne Kansatieteilijän desktopilta -blogiin. Hyvin kirjoitettua tekstiä ja erityisenä ansiona on se, että kirjoittaja on etnologi.

Jo opiskeluajoista kansatieteellä (huomatkaa, että se n sanassa kansantieteilijä ei äänny)on ollut lämmin paikka sydämessäni. Kansatieteen opiskelijat olivat niitä hassuja tyyppejä, jotka olivat oikeasti kiinnostuneet suomalaisista haravista ja navetoista (toisin kuin oman pääaineeni eli kulttuuriantropologian opiskelijat, jotka olivat kiinnostuneita vanuatulaisista haravista ja borneolaisista navetoista).

Lisää:

Kansatiede Helsingin Yliopistossa
Nefa-Helsinki (vihje sinulle teekkaripoika: tähän järjestöön kannattaa tutustua)
Uusi Napakaira -lehti (se on edelleen elossa!)
SKS:n kirjasto (sori nyt taas kaikki ne myöhästykset...)

Tämän kirjoitti Kari 07:35 PM

huhtikuu 12, 2005

Pakanamaan kartta

Nostetaanpa kommenttiosastolta tänne yliseen maailmaan linkki BlogSOMiin (kts. myös oikea osoite), joka on semanttinen itseorganisoituva "kartta" suomalaisista blogeista. Tuonne voi käydä työntämässä ja arvioimassa oman bloginsa tai arvioida muita. Ihannetapauksessa tästä voisi tulla apuväline tietynlaisten blogien löytämiseen.

En tiedä kuinka vanhasta keksinnöstä on kyse, minulle tämä oli ihan uusi. Linkin tarjoili Kompassi.

Tämän kirjoitti Kari 05:29 PM | Kommentit (2)

huhtikuu 11, 2005

Monisanaisesti monimutkaisesta aiheesta

Meno käy kuumaksi. Ensin Alex hieroo Blogilistan myymisestä valittavien käyttäjien naamaa hiekkaan parhaaseen ala-astetyyliin Pinserin kommenteissa. Sitten Mitvit (sikäli kuin oikein ymmärrän) on sitä mieltä, että blogit eivät tarvitse kaupallisen Blogilistan muodossa tulevaa peeärrää. Ja sitä, että taloudellisen logiikan liittäminen blogeihin muuttaa niiden sisältöä. Ja sitäkin, että Blogilistalle tämän omistajanvaihdoksen myötä saatetaan ottaa "mainosroskaa". Ehkä.

Mitvitin kommenttiosastolla englanninkielinen (häh?) anonyymikommentoija syyttää Samikia "rahastamisesta" ja "pettämisestä" sekä asettaa vastakkain "vapaan ja avoimen" Internetin ja kaikenlaiset uudet rahastuskeinot, joita sinne työnnetään. Ja tämä kaikki vain listan Top-4:ssä.

Minä en oikein osaa vielä muodostaa koherenttia mielipidettä yhtä varmasti kuin Janne ja Janne. Ymmärrän niitä, joiden primitiivireaktio on vetää bloginsa pois listalta, joka ei enää ole sympaattinen harrastusprojekti. Ihailen ja rohkaisen niitä, jotka haluavat pistää pystyyn oman, "epäkaupallisen" listan.

Ja siitä olen samaa mieltä Mitvitin kanssa, että Pirkka-blogien ilmestyminen listalle ja Blogilistan kaupallistuminen samaan aikaan eivät ole yhteensattumia. Näillä asioilla ei välttämättä ole kausaalisuhdetta, mutta tapahtumien yhtäaikaisuus ei myöskään ole sattumaa. Ne tapahtuvat, koska nyt ne voivat tapahtua. En vain oikein tiedä, mitä sille pitäisi tehdä tai pitäisikö sille tehdä jotain. Sinne, missä ihmiset kokoontuvat, tulee ennemmin tai myöhemmin joku myymään jotain. Tietenkin se vähän kirpaisee, että yhteisön (tai oikeammin kai yhteisöjä) yhteen kokoava palvelu myydään. En oikein voi mitään sille, että kyllä siinä myytiin pieni pala jotain minun omaani, vaikka en ole mitään omistanutkaan.

Tämä kaikkihan on jo tapahtunut Internetissä useampaankin kertaan. Usenetin kohdalla kaupallisuus ja mainostaminen käytännöllisesti katsoen tuhosivat koko systeemin, ainakin suuremmalta yleisöltä. Sähköpostin kanssa ollaan sillä ja rajalla. Webissä on onnistuttu aika hyvin, kai. Niin että ei nyt panikoida, vielä.

Tämän kirjoitti Kari 09:22 PM | Kommentit (8)

Homot ristitulessa

Tulipahan ainakin räväkkä otsikko.

Nelosen Sillä silmällä -ohjelman kotoinen versio on joutunut tarkkaan syyniin. Jo aiemmin ohjelman product placementia on kertonut ryhtyvänsä katsastamaan JSN ja nyt Hesarissa myös Kuluttajaviraston edustaja sanoi tsekkaavansa (€), miten tuotesisältöä Sillä silmässä on tehty.

"Äsiaa!", kommentoisi tähän Suomen VäpVaivin kulttuurivastaava Mikael Hyvönen, jos kommentoisi. Vaan kun ei kommentoi. Ei kommentoi edes Nelosen viestintä tai johto, joilta alkaisin jo kaivata jonkinlaista ulostuloa (ehhehehe) ohjelmasisällön ja mainostamisen suhteen.

Mainostaj... tai siis yhteistyökumppaneille tällainen mekkala ei tietenkään ole mieleen. Ne ovat maksaneet "luontevasta näkyvyydestä" selvää rahaa ja sille pitää saada myös vastinetta. Mahtaisi nousta äläkkä, jos JSN tai Kuluttajavirasto alkaisi vääntää mielipidettä siihen suuntaan, että tulevat pitäisi leikata uudestaan niin, että yhteistyökumppaneiden tuotemerkit eivät enää vilahtelisi ruudussa entiseen tapaan.

Tämän kirjoitti Kari 02:04 PM | Kommentit (5)

huhtikuu 08, 2005

Bloggaako Pirkka?

Kasan Jussi ja työtoverit suhtautuvat hieman negatiivisesti Pirkan uusiin... noh, blogeihin. Sillä blogeja ne Pirkka-saitin välilehdet kai ovat. En näe Pirkan blogeissa mitään, mikä olisi olennaisesti ristiriidassa vaikkapa Myrsky.netin klassisen määritelmän kanssa.

Epäblogisuuden sijasta riipaantuneita riiponee se, että Pirkan blogeilla on kaupallinen tavoite ja virite. Ymmärtäisin tällaisen närkästyksen, jos Mika Mäyräkoira julkaisisi toistuvasti "Keski-ikäisen miehen harmitusta" -blogissaan tekstejä tyyliin

Parit rakentavat kodin Puutalon Amorette-talopaketista. Amorette on helposti muunneltava, kaksikerroksinen, muutamasta palasta koottava nk. suurelementtitalo, jonka valmistaa Finndomo Oy Sonkajärven tehtaalla. Finndomo on Pohjoismaiden suurin talopakettien tekijä.
Vaan kun sitä ei julkaise Mika Mäyräkoira vaan "Jari", Pirkassa (jonka takana on K-ryhmä, johon kuuluu K-rauta, joka sponsoroi Nelosen ohjelmaa, josta kerrotaan ko. blogissa, jota julkaisee Pirkka (jonka rakensi Jussi!)). Eli lähtökohta on läpeensä kaupallinen. Siitä voidaan sitten keskustella, että onko se tuollainen hyvää journalismia ja että miten se suhtautuu tekstimainontaan.

Tai product placementiin, kutena asiaa tv-puolella kutsutaan. Jota Julkisen sanan neuvosto alkaa nyt syynäillä Sillä silmällä -ohjelman osalta, jossa tuotesijoittelu on ollut ilmeisen silmään (heh) pistävää.

Tämän kirjoitti Kari 02:27 PM | Kommentit (14)

huhtikuu 07, 2005

Juuri saamamme tiedon mukaan tämä ei ihan natsaa

Digitoday kertoo tänään Nintendon avaavan oman world Store -kauppansa New Yorkissa.

No ei siinä mitään. Samassa uutisessa on myös vähän taustoitettu; kerrotaan, että Nintendon alkuvuoden tulos on hyvä ja että yhtiö on tiukassa kilpailutilanteessa Sonyn kanssa. Ja sitten uutisen viimeinen kappale:

"Oman säväyksensä kilpailuun tuo Nokian ja Microsoftin äskettäin kerrottu liitto pelikonsoleiden kehittämiseksi."
Hmm? Nokian ja Microsoftin pelikonsoliliitto? Eihän sellaista ole?

No ei ole. "Liitto" on Digitodayn erään toimittajan viimeviikkoinen aprilliuutinen, jonka Nintendo-uutisen kirjoittanut toinen toimittaja on mennyt ottamaan todesta. Siis oman julkaisun aprilliuutisen.

Kiusaantunutta kiemurtelua.

(Kiitokset Terolle!)

Tämän kirjoitti Kari 07:49 PM | Kommentit (1)

Blogilista kaupalliseksi

Kuten kaikki ja niiden serkut ovat jo huomanneet, Samik on myynyt Blogilista.fi:n Alex Niemiselle.

Nyt Suomessa ollaan siis oikeasti tilanteessa, jossa blogit ainakin tuollaisena kasana ovat jo kaupallisestikin kiinnostava asia. Blogilistan päivittäisillä sivulatausmäärillä en asiaa ihmettele.

Toivoa sopii, että listan myyminen ei tarkoita aivan hillitöntä kaupallistamista (ja allekirjoitan Mertenin kommentit). Tuskinpa, sillä vastaavia ilmaisia aggregaatteja maailmalta kyllä löytyy. Suomenkielisyys on tietysti suomalaisille käyttäjille merkittävä etu: ilman Pinserin listaa tuskin oltaisiin tässä, monessakaan mielessä.

Onnea kaupan osapuolille joka tapauksessa.

Tämän kirjoitti Kari 10:24 AM

huhtikuu 06, 2005

Eih...

Nyt menevät etusivut uusiksi useammassakin julkaisussa: pääministeri ja vaimonsa eroavat. STT kertoo, YLEn tekstaripalvelu välitti.

Silmät auki. Veikkaan, että tämän tapauksen käsittelyssä käydään yksityisyyden ja hyvän maun rajoja tavalla jos toisellakin. Stay tuned.

Tämän kirjoitti Kari 03:59 PM | Kommentit (3)

Vaiko sittenkin "Kolmas mur"?

Uusi Symbiatch-blogi näyttää kertovan lähinnä Symbian-kehittäjän tuskasta huonon ohjelmistoalustan äärellä. Mielenkiintoista.

Ja melkein yhtä mielenkiintoista on se, että tämä blogi lepää Jutut.fi-osoitteessa, joka näyttäisi olevan jonkinlainen kotomainen blogialusta. Jaa jaa.

Sekä Jutut.fi että Symbiatch ovat peräisin yhtiöstä nimeltä Tokavuh, joka nimensä puolesta johtaa ajatukset Ekahau-yhtiöön, mutta se lienee pelkkää sattumaa...

Kolkkiräyh-nimellä ei muuten vielä löydy PRH:n rekistereistä yritystä. Nyt kipin kapin varaamaan, it-yrittäjä!

Tämän kirjoitti Kari 02:14 PM | Kommentit (2)

Iltapäivälehti tekee rahaa läskillä!

Ei, ei tuo otsikko kuitenkaan ole aivan lööppimateriaalia...

Mutta kuitenkin. Steffen Fjaervikin mukaan ruotsalaisen Aftonbladetin laihdutusklubilla on 145 000 maksavaa jäsentä. Halvin jäsenyys on kolmen kuukauden mittainen ja maksaa 298 kruunua eli 32 euroa. Tuolla halvimmallakin jäsenyydellä kyseessä olisi siis yli 4,5 miljoonan euron liikevaihtokakku.

Kokonaisuutena rahaa liikkuu tietenkin enemmän, kun jäsenmaksuihin lisätään oheistuotemyynti, klubisivujen sivulatausten myötä lisääntynyt bannerimyynti ja muu.

Tämän jälkeen minulle on kyllä turha tulla kertomaan, että lehdet eivät voi tehdä rahaa online-sisällöllä.

Tämän kirjoitti Kari 11:20 AM

huhtikuu 04, 2005

Bloggaajat ilman rajoja

BBC Worldin Click Online -ohjelma on tehnyt jutun blogeista ja journalismista. Ilahduttavasti jutussa haastatellaan niiden normaalien epäiltyjen sijaan muun muassa ranskalaisia journalisteja. Jutussa lainataan myös Reporters Sans Frontières -järjestön edustajaa, jonka mukaan Kiinassa on pidätetty 63 bloggaajaa.

Vankilaan bloggaamisesta. Jotenkin sellaista vaan on vaikea käsittää.

Tämän kirjoitti Kari 08:17 PM

Me media

Bluffton Todaysta ovat innoissaan ainakin Matti ja Steve. Syystäkin; uudesti syntyneen paikallislehden idea on hieno.

Hienoa siinä on ainakin se, että se yhdistää perinteistä journalismia ja sitä kansalaisempaa. Toimitus ottaa lukijansa mukaan prosessiin, mikä tietenkin luo pelkkää lukemista vahvemman siteen. Lehdestä/julkaisusta/blogista tulee yhteinen asia.

Kyynikko minussa tietenkin epäilee, että kuinka kauan ne kansalaiset siellä jaksavat blogata. Ja että mitä tapahtuu sitten, kun se kylän ensimmäinen homofobinen natsifundamentalisti alkaa blogata ja huutaa pahaa oloaan, kun hänen tekstejään ei oteta printtilehden sivuille, vaikka naapurinkin. Näistä kokemuksista olisi hauskaa ja hyödyllistä lukea sitten vähän ajan päästä.

Tämän kirjoitti Kari 02:24 PM

Älä istu viereeni, olen toimittaja

Toiset toimittajat ovat tunnetusti helvetti. Lauantaina olin melkoisen varma, että se on erityisesti Hesarin Annamari Sipilä, joka oli kirjoittanut jutun (€) lentomatkailun ankeudesta ja siitä, miten tätä ankeutta voi "muokata siedettävämpään suuntaan".

Lentämisen epämiellyttävyys johtuu Sipilän mukaan esimerkiksi siitä, että "vieraat ihmiset tulevat liian lähelle". Muita epämiellyttävyyksiä ovat jonotus, yleinen ahtaus, odottaminen, huono ilma ja ruoka sekä riippuvuus arvaamattomista olosuhteista.

Sipilä listaa yhdeksän keinoa, joilla tätä karmeutta tehdään siedettävämmäksi. Keinoja ovat mm. puhumattomuus vieraiden ihmisten kanssa, lapsiperheiden välttely, oman tilan vartiointi (etenkin miehiltä) ja "hirveän" lentokoneruoan välttäminen. Eli siis yleinen nirppanokkaisuus ja epäkohteliaisuus.

Voi olla, että Sipilä lentää enemmän kuin minä eli useammin kuin noin kerran kuussa. Mutta herranjestas sentään: jos vieraiden ihmisten vieressä istuminen ja odottaminen ovat noin vaikeita asioita ja vaativat noin suuritöistä valmistautumista, suosittelisin matkustamisen radikaalia leikkaamista. Säästäisi varmasti kaikkien hermoja.

Tämän kirjoitti Kari 09:45 AM | Kommentit (5)

huhtikuu 01, 2005

Zhurnalisti digeilee

Journalisti-lehtikin heräilee digiasioiden suhteen. Uudessa lehdessä aloittaa Digipenkki-palsta, jolla luvataan käsitellä digimaailman ilmiöitä journalistien näkökulmasta. Hyvä juttu. Kirjoittajakin on asiaa tunteva eli Jukka Sundholm. Ensimmäisen jutun aiheena ovat näköislehdet ja muu hybridimedia.

Lehden pääkirjoitus otsikolla "Vaarallinen kuvanvapaus" loppuu kuin kommenttina tuolla alemapana käytyyn keskusteluun:


Euroopassa kuvaamista on perinteisesti rajoitettu yksityisyyden suojaamiseksi. Nyt näyttää siltä, että täälläkin kuvauskielloilla on muita, tärkeämpinä pidettyjä tavoitteita. Niillä pyritään entistä tehokkaampaan julkisuuden hallintaan ja tietysti myös liiketoiminnan edistämiseen. Ehkä ajatellaan, että kuvaamisen vapaus sisältää riskin, joka voi toteutua. Julkaistu kuva saattaa toimia kritiikkinä ja paljastaa yleisölle myös kätkettyjä ja ei-toivottuja asioita.

Juuri siinä on kuitenkin sananvapauden ydin. Siksi kuvaamisen vapautta pitää korostaa ja suojata sananvapauden erottamattomana osana. Suomen amatöörimäiset kuvauskiellot ovat sukua sensuurille, josta sentään päästiin eroon jo viime vuosisadalla.

Tämän kirjoitti Kari 05:21 PM

Edelliseen liittyen

Tanskan YLE:n eli DR:n web-puolen toimittaja Ernst Poulsen jatkaa keskustelua ilmoitusten syvälinkittämisestä Poynterissa. Poulsen muistuttaa kiistasta tanskalaisen uutisaggregaattisaitti Newsboosterin ja Tanskan sanomalehtiliiton välillä. Kiista tuomittiin sikäläisessä oikeudessa kustantajien hyväksi. Pointsina oli, että systemaattinen, kaupalliseen hyötyyn tähtäävä syvälinkitys oli EU:n tietokantadirektiivin (ja sitä kautta ilmeisesti Tanskan lain?) vastainen.

Tämä avaa tietenkin uusia kysymyksiä edellisen merkinnän kommenteissa kuvaillun Eniron toiminnan suhteen. Voi olla että asialla on vaikutusta myös sellaisiin palveluihin kuin Ampparit ja Uutimet.

En kuitenkaan ole juristi, joten en käy spekuloimaan sillä, olisiko Tanskan case siirrettävissä Suomeen sellaisenaan.

Tämän kirjoitti Kari 12:52 PM | Kommentit (2)