« Kansalaiset ja journalismi | Main | Edelliseen liittyen »

maaliskuu 31, 2005

Kuka omistaa mainoksen?

Poynterin Steve Outing kirjoittaa mainosten syvälinkityksestä. Lähtökohtana on Oodle-palvelu (pitääkö kaikkien uusien web-palveluiden kopioida Googlen nimeä jotenkin?), joka aggregoi rivi-ilmoituksia muun muassa eBaysta ja Monsterista.

Outing epäilee, että kustantajat polttavat kääminsä tällaisesta toiminnasta samalla tavalla kuin kustantajat hermostuivat aiemmin toimituksellisen materiaalin syvälinkityksestä.

Kiperä kysymys, kieltämättä. Omistaako ilmoituksen (useimmiten maksusta) julkaissut palvelu ilmoituksen oikeudet? Vai kuuluvatko oikeudet ilmoituksen tehneelle henkilölle tai yritykselle, joka tietenkin on tyytyväinen ilmoituksen mahdollisimman suuresta näkyvyydestä.

Mitenkä mahtaisivat kotoiset Oikotie tai Etuovi suhtautua toimintaan, jossa ulkopuolinen taho rippaisi niiden ilmoituksia aggregaattisaitille? Esimerkiksi Oikotien käyttöehdoissa sanotaan muun muassa seuraavaa:

Käyttäjä sitoutuu olemaan lähettämättä tai välittämättä, esimerkiksi linkittämällä, Palvelun kautta aineistoa tai viestejä, joka rikkoo kolmansien osapuolien omistus-, tekijän- tai muita oikeuksia, on loukkaavaa, solvaavaa, herjaavaa, rikolliseen toimintaan liittyvää, epäsiveellistä, lain tai muutoin hyvän tavan vastaista tai Palvelun ylläpitäjälle, Sisällöntuottajille, muille käyttäjille tai kolmannelle osapuolelle haitallista tai vahingollista tai voi aiheuttaa häiriötä, tukoksia tai muita käyttökatkoksia Palveluun.

Tiedä sitten, mitä merkitystä tuollaisella litanialla riitatilanteessa olisi.

Posted by Kari at 31.03.05 11:12

Comments

Olen aika lailla eri mieltä tuosta "joka tietenkin on tyytyväinen ilmoituksen mahdollisimman suuresta näkyvyydestä" -ajatuksesta.

Useimmat mainostajat haluavat hyvin tarkasti säädellä sitä, missä medioissa heidän tuotemerkkinsä esiintyy. Oman brändin kannalta vääräksi koetusta mediasta ei haluta näkyvyyttä edes ilmaiseksi, oikeasta mediasta ollaan sen sijaan valmiita maksamaan paljonkin.

Karrikoitu ääriesimerkki: suuri virvoitusjuomayhtiö ei välttämättä halua että sen brändi esiintyy uusnatsien portaalisivustolla, oli siellä kuinka paljon kävijöitä tahansa.

Medianäkyvyyden avulla luodaan ja muokataan sitä niitä mielikuvia, joita tuotteisiin liittyy. Siksi mainosten hallitsematon vyöty ties mille saiteille on useimmille yhtiöille myrkkyä, johon löytyy vastalääke juristin salkusta.

Netin viagrakauppiaat, spämmääjät ja muut rikolliset ovat tietysti asia erikseen, heille varmasti kelpaa mikä tahansa näkyvyys kaikkialla.

Ja mainosten tekijänoikeudet ovat tietysti mainostajilla, ei medioilla.

Posted by: TK at 31.03.05 12:02

Joo, suuren rahan mediamainostamisessa asia varmasti onkin näin. Tuossa on kuitenkin kyse rivi-ilmoituksista, joiden tekijät ovat varmaan ihan tyytyväisiä, jos yhdessä mediassa julkaistu polkupyöränmyynti-ilmoitus menee samalla vaivalla suuremmalle määrälle potentiaalisia ostajia.

Posted by: Kari Haakana at 31.03.05 12:15

Eikös toi Eniron työpaikka-kone generoi työpaikkailmoitukset suoraan mol.fi, oikotie,fi yms. tietokannoista käyttänen ns. syvälinkitystä.

Posted by: anonymous at 31.03.05 13:12

Joo, niinpä muuten tekee! Tuosta en ole ollut tietoinen. Eivät tosin kerro, mistä kaikkialta tiedot kerätään: http://www.eniro.fi/ohje/faq/tyopaikat/ ("Mistä työpaikkailmoitukset tulevat palveluun?
Työpaikkailmoitukset kerätään useilta (sadoilta) eri sivustoilta. Ne kootaan samaan paikkaan Eniro.fi:n Työpaikat-hakuun. Haussa tulee näkymään tuhansia työpaikkoja, joten Työpaikat-haku on sisältönsä puolesta Suomen kattavin.")

Posted by: Kari Haakana at 31.03.05 13:32

http://mediaviikko.fi/artikkeli/388/hs-eniron-uusi-ty246paikkahakukone-on-markkinah228irikk246

Oikotien johto tykkäsi kyttyrää Eniron tempauksesta, oheisessa linkissä juttua aiheesta

Posted by: anonymous at 31.03.05 13:43

Eihän tuossa pitäisi olla mitään epäselvyyttä, vaikka joku muu omistaisi oikeudet itse ilmoitukseen, niin se osapuoli joka julkaisee niitä omistaa jos ei muuhun kuin niistä koostettuun tietokantaan, jota tuossa ripataan.

Muistaakseni tuon kaltaisen rippaamiselta lain tulkinnan käytäntö meni niin että jos tiedon tuottaja on alkuperäinen lähde ... esim yle oman sisältönsä kanssa tai vr aikatauluineen, niin tietoa saa niiltä ottaa. Mutta esimerkiksi toisen polven tietolähteiltä, kuten telkku.com ne tulkitaan tiedon jalostajina joilla on tekijänoikeus siihen jalostettuun tietoon.

--zache

Posted by: zache at 02.04.05 18:03

tuohon liittyen niin luulen että suurimmat syvälinkityksen ongelmat ratkeaa siinä, että ne tahot jotka haluavat tietoa jakaa pystyvät sen tekemään rss:nä vaikka ja kokoajasaitit pystyvät vain urlin lisäämällä lisäämään ne listoilleen. Lopputulos on se, että on taloudellinen kannattamatonta esimerkiksi lehtitaloilla olla pitämättä minkäännäköistä feediä, kun yhä suurempi osa ihmisistä käyttää hakukoneita yms vaikka uutisten etsimiseen.

-- Zache

Posted by: Kimmo Virtanen at 03.04.05 11:57

RSS-virran tarjoaminen ei tietenkään sinällään anna lupaa mihinkään sen kummempaan (jos ymmärsin oikein tuon edelleisen kommentin idea). Tämä on huomioitu monien suomalaisten saittien käyttöehdoissakin. Esim. HS:

"Verkkoliitteen sisällön tai sisällön osan saattaminen yleisön saataviin levittämällä, esittämällä tai näyttämällä julkisesti tai varastointi tai kappaleiden valmistaminen sisällöstä tai sen osasta ilman Helsingin Sanomien etukäteen antamaa kirjallista suostumusta on kielletty. Käyttäjällä ei ole oikeutta Verkkoliitteen tai sen osan julkaisemiseen tai edelleen luovuttamiseen. Kielto koskee sekä vastikkeellisia että vastikkeettomia luovutuksia sekä tilanteita, joissa Verkkoliite saatetaan kolmansien saataville. Käyttäjällä ei ole oikeutta muodostaa Verkkoliitteestä tai sen osasta uutta teosta tai uutta palvelua. "

Luulen, että kustantajien intresseissä on tehdä diilejä aggregaattisaittien kanssa etukäteen niin, että kustantaja(kin) hyötyy aggregoinnista. Näin monet kustantajat ovat jo tehneet Googlen kanssa. Pelkkää kävijävirtaa ei varmaankaan pidetä hyötynä, ei ainakaan ennen kuin kävijävirrat aggregaateista alkavat olla nykyistä huomattavasti suurempia.

Posted by: Kari Haakana at 03.04.05 15:22

Post a comment




Remember Me?

(you may use HTML tags for style)